ERIARVOISUUDEN POISTAMINEN

                                     SYRJÄYTYMISKEHITYKSELLE STOPPI!

Jokainen meistä on lukenut tai kuullut kertomuksia lapsiköyhyydestä ja eriarvoistumisesta. Uskon, että tämän blogin lukevilla on tuttavapiirissään ihmisiä, joille syrjäytyminen on arkea.
Itsekin tunnen lapsiköyhyydessä eläviä perheitä ja syrjäytyneitä nuoria.

Kysymykseen siitä, mitä voin tehdä, saan usein vastauksen:"Olisipa paikka, jossa voisi kertoa asioista tuntematta syyllisyyttä ja tietynlaista paheksuntaa. Paikka, jossa minua oikeasti kuullaan, ei vain kuunnella. Saisinpa aamulla herätä niin, ettei minun tarvitse koko ajan miettiä, mistä rahat ruokaan tai muihin kuluihin? Kunpa joku ei olisi antanut minun lopettaa koulunkäyntiä."

Suomi on vauraampi kuin koskaan. Minulle on jopa väitetty, etteivät tuloerot ole kasvaneet tilastojen mukaan. Väittäjälle olen kertonut sen tosiasian, että on katsottava mitä menoille on tapahtunut. Jos tulot nousevat 10€/kk, mutta samanaikaisesti nostetaan kaikkia asiakasmaksuja, omavastuita ym. menoja 20€/kk, lopputuloksena käteen jää aina vain vähemmän.

Miten näin yksinkertainen Ojalan laskuoppi ei mene kaikille perille?

Uuden varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on OIKEUS LAADUKKAASEEN VARHAISKASVATUKSEEN. Se muodostaa vankan oppipolun esiopetukseen, peruskouluun ja toisen asteen koulutukseen. Kouluissa RIITTÄVÄN VARHAINEN OPPIMISEN TUKI estää syrjäytymistä.

*RAJOITUSTEN POISTAMINEN SUBJEKTIIVISESTA PÄIVÄHOITO-OIKEUDESTA
*RIITTÄVÄN VARHAINEN OPPIMISEN TUKI JA OIKEAT RESURSSIT 
*OPPIVELVOLLISUUSIKÄ NOSTETAAN 18-VUOTIAAKSI


Kommentit

Suositut tekstit