Hyvät kansalaiset! Medbörjare!


 HYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE, MYÖS LUONNOLLE!




Olen Marjut Pollari, Vasemmistoliiton ehdokas Saarijärveltä. Olen naimisissa, yksi aikuinen poika. Syntynyt Kajaanissa, joten veressäni on kainuulaista periksiantamattomuutta. Olen syntynyt heinäkuussa, olen siis naarasleijona, joka puolustaa heikompiosaisia kynsin, hampain.

Haluan Suomen, jossa kaikilla on hyvä olla. Tilastoilla yritetään osoittaa, etteivät köyhyys ja eriarvoisuus ole kasvaneet. Totuus ja käytäntö osoittavat toista. Onhan minulla kaksi silmää, kuulevat korvat ja suuri sydän. Olen kuullut monta tarinaa, joissa korostuu epätoivo ja epävarmuus tästä päivästä ja tulevaisuudesta. On valittava mihin rahan laittaa. Maksanko vuokran vai ostanko lääkkeitä? Ostanko halpaa Lidlin makkaraa, vai rohkenenko syödä terveellisemmin? Tämäkö on sitä valinnanvapautta?

Haluan Suomen, jossa tehdään kunnianhimoista, oikeudenmukaista ilmastopolitiikkaa. Lempiasuni on maastopuku. Olen samoillut 45-vuotta Saarijärven metsissä. Kansallispuisto Pyhä-Häkki ja suurin järvemme Pyhäjärvi ovat minulle kuin toinen koti. Olen seurannut metsien, lintujen, järvien ja luonnon monimuotoisuuden tilaa jo pitkään todella huolestuneena. Monien kotoperäisten lintulajien kirjo ja suuruus ovat huomattavasti pienentynyt. Aukkohakkuut ovat kuin sotatilan jäljiltä. Olen intohimoinen jokamiehenoikeuksien käyttäjä. Viime kevään ja kesän kuumuus ja kuivuus vei korvasienet, lakat, mustikat, puolukat. Juolukka ja riekko ovat kadonnut kokonaan ja variksenmarja on jo harvinainen. Järvet jäätyvät myöhemmin, joten pilkkikausi on lyhentynyt. Ja muutosvauhti vain kiihtyy.

Haluan Suomen, jossa toteutuu palkkatasa-arvo. Pidämme Suomea tasa-arvoisena, miksi siis naisen euro on vain 84 centtiä. Juuri naiset työskentelevät pienipalkkaisilla aloilla. Palvelualojen ammattiliitto Pam julkaisi selvityksen, jonka mukaan yhteiskunta maksoi vuonna 2017 sosiaalitukina noin 60 miljoonaa euroa tarjoilijoille, kokeille ja siivoojille, koska heidän palkka ei kata elinkustannuksia. ”Töissä-mutta köyhä” selvityksen mukaan vuonna 2017 yhteiskunta maksoi noin 500 miljoonaa sosiaalitukia töissäkäyville, koska tulot eivät riittäneet elämiskuluihin. Ammattiliitot Super ja Tehy ovat äskettäin julkaisseet vuosille 2019-2029 konkreettisen ohjelman, jolla saavutetaan palkkatasa-arvo ja varmistetaan työvoiman saatavuus ja pysyvyys.

Kaikilla on oikeus oikeudenmukaiseen Suomeen, ei vain harvoilla. Sinä ratkaiset Suomen suunnan eduskuntavaaleissa.

Äänestä minua, Marjut Pollari, numero 12 ja olet samalla varmistamassa parempaa tulevaisuutta kaikille!


Kommentit

Suositut tekstit