MYRKYNVIHREÄ SOTE-SOPPA

                                 MYÖNNÄN- OLEN SYYLLINEN!

Eduskunnassa eilen (6.2.19) vanhuspalveluista käydyn keskustelun perusteella olen syyllinen. Olen Saarijärven hallituksen ja Saarikan kuntayhtymän SoTe-yhtymävaltuuston jäsen sekä valtuutettu.
Olen siis ollut päättämässä vanhuspalveluista.

7.11.2016 jätin eriävän mielipiteen SoTe-uudistuksen valmistelusta. Vasemmistolaisesta näkökulmasta oli aivan selvää, etteivät alkuperäiset ajatukset uudistuksessa toteudu. Ensisijaisina piti olla asiakkaan etu sekä saumattomat hoitopolut terveys- ja sosiaalipalveluissa, mutta nyt siihen oli lisätty valinnanvapaus. Pelkomme oli aiheellinen, yksityisten terveysjättien liiketoiminta perustuu rahaan. Muista valtuustopuolueista ei tullut vasemmiston näkemyksille kannatusta.

Olen ollut myös erimieltä Esperin ja Attendon tulosta markkinoille. Henkilöstön kiperiä viestejä olen kertonut eteenpäin. Ongelmia on myös julkisella puolella. Ero julkisen ja yksityisen tahon välillä on selvä. Julkisen puolen ongelmat johtuvat henkilöresurssien puutteesta, ei rahanhimosta. Yksityisellä taholla toiminta perustuu tulojen optimointiin.

Onneksi suurin osa palvelukodeista toimii hyvin. Uupunut henkilökunta hoitaa vanhempiamme, isovanhempiamme, sukulaisiamme tai tuttujamme hoivakodeissa ja kotihoitona. On vaadittava hoitajamitoitus asiakkaiden kuntoa vastaavaksi.

  

 IKÄIHMISILLE ON TAATTAVA ARVOKAS VANHUUS JA AIKAA!



Sinä olet myös päättäjä, käytä äänioikeuttasi!


Kommentit

Suositut tekstit